Tartalomjegyzék
Publikációk a Fotómozaikban - bevezetés
2006-os, fekete-fehér kiállításom után keresett meg Sulyok Laci a FotóMozaiktól egy riportra. Nem sokkal később pedig Szarka Klára (akihez régi ismerettség és különös barátság fűz) került a laphoz. Ő előbb képeket, később cikkeket is kért tőlem.
Azóta töretlen a kapcsolatom a szerkesztőséggel. Örömmel publikálok a lapba. Takács Szabolcs főszerkesztővel azt hiszem mondhatam, baráti viszonyban vagyok. 2009-es, fekete-fehér naptáram megjelentetéséért, de sok egyéb más segítség nyújtásért is igazán hálás lehetek mindannyiuknak.
Mivel egyre nagyobb a publikációk száma, valahogy szerettem volna őket a honlapon hozzá férhetővé tenni. Néhány korábbi náluk megjelent cikkel már lehetett találkozni régi honlapomon, de egyre kuszább kezdett lenni.
Meg különben is, szinte csak náluk jelennek meg írásaim. Azt hiszem megérdemlik a teljesen külön oldalt. Egyébként is az a véleményem, hogy a FotóMozaik a legjobb fotós szaklap. Nagyszerűen integrálja egybe a fotózás minden területét, és szinte mindenról tájékoztat a fotós közélettel kapcsolatban. Az ára még mindig megfizethető és ebben az arányban az ember jóval többet kap vissza. A képnek és szövegnek itt komoly értéke van!
Itt szeretném megköszönni a Szerkesztőség minden korábbi és mostani munkatársának az együtt működést. Takács Szabolcsnak a pdf-ek szétbontásának és publikálásának engedélyezését.
Lőrincz Zsuzsának az archív anyagok szétbontását és rendelkezésemre bocsátását, továbbá Juhász Róbertnének a türelmét.
Fotómozaik - 2012
Június - FM 169
|
Erdőtől a fát…
Kicsit kiforgattam a mondást, de a fotózásra úgy gondolom, inkább ez a változat a helyesebb, hiszen az eredeti mondás inkább átvitt értelmű, a részletekben elveszve nem lehet meglátni az egészet. Az én változatom meg inkább azt jelenti, hogy a sok fa között elvész(het) az Egy képi jelentősége. |
Április - FM 167
|
A horizont jelentősége a tájképben A tájképek nagy része nyílt, széles távlatot befogó kép. Ezek mindegyikén fontos meghatározó elem ég és föld vagy víz találkozási vonala, a HORIZONT. Ez a vonal ellenmondást hordoz magában: a végtelen terek találkozási vonala, a végtelenek vizuálisan elérhető, illetve ábrázolható határa. A természet folyamatosan jelenlévő illúzióinak egyik misztikuma ez. |
Március - FM 166 |
Digitális fekete-fehér technikák 5 A képzőművészet illúzió, a mindenki által észlelhető vizuális valóság magunk képére formálása. A fekete-fehér fényképezés már önmagában illúzió, hiszen szürkeárnyalatosnak csak a – sajnálatosan – színvakok látják a bennünket körülvevő világot. Ha pedig amúgy sem lehet, és nem is cél a valóság pontos leképezése, nézzük, hogyan lehet elérni sajátos elképzeléseink megvalósítását. |
Február - FM 165 |
Digitális fekete-fehér technikák 4 A RAW formátumok előnye nemcsak a nagy pontosságú, a mindenkori képi igényekhez igazítható beállításokban rejlik. Az analóg korszakban egy negatívról, attól függően, hogy milyen pozitív eljárást alkalmaztunk, különféle tónusterjedelmű képeket nyerhettünk. |
Január - FM 164 |
Digitális fekete-fehér technikák 3 Az a véleményem, hogy igényes, kreatív digitális fényképezés kizárólag a RAW formátumok alkalmazásával lehetséges csak. Bármennyire is előrehaladott a közvetlenül nyerhető állományok minősége a tíz évvel ezelőtti helyzethez képest, a jpg, de még a tif képformátumra rögzített képek utólagos korrekciójának a lehetősége is jelentősen szűkösebb a RAW-okéhoz képest. |
Fotómozaik - 2011
December - FM 163 |
Digitális fekete-fehér technikák 2 A fekete-fehér fényképezés az analóg korszakban is a sokoldalúságot és az egyéni kreativitást jelentette. A filmtípus, az érzékenység és a felvételi szűrők variálása az expozíció tudatos vezérlésével (azaz a filmhívás rendszeréhez való előzetes igazítás), a negatív-pozitív eljárás – papír-, hívó-, hőmérséklet-választással –, valamint a lehetséges utólagos módosításokkal a kész képek végtelen számú változatához lehetett eljutni. Vagyis, az előre elképzelt képhez. |
November - FM 162 |
Digitális fekete-fehér technikák 1 A hosszú évek alatt formálódott, majd tökéletessé vált, filmalapú fekete-fehér fotózás a digitális felvételezés térnyerésével alapjaiban változott meg. Még a gyakorlott fekete-fehérezők számára is új kihívást jelent a megváltozott képtranszformálási eljárások értelmezése és gyakorlati alkalmazása. |
Augusztus/szeptember - FM 160 |
Oldalak és arányok A kép maga az a felület, amin megjelenik. Ezzel ugyan nem mondtam nagy bölcsességet, de bármennyire is furcsán hangzik, nagy a jelentősége egy kép belső tartalma szempontjából, hogy a hordozó felület oldalai hogyan is aránylanak egymáshoz. A fényképezés esetében ez különleges hangsúllyal bír, hiszen a folyamat mára két lépcsőssé vált, szemben a képzőművészet többi képábrázoló területével, ahol adott a papír, vászon, vagy egyéb alkotófelület mérete. A fotográfusnak is adott a képrögzítő felülete, viszont sem a negatívot, sem a CMOS-t nem tudja megmutatni senkinek, főleg nem falra tenni, képként. |
Július - FM 159 |
Nyár van… Folytathatnánk a slágert akár alig fürdőruhában is, ám a nyár nemcsak a lenge öltözetek, hanem a fotózás csúcsszezonjának is számít, különösen az úgymond, hétvégi fotósok körében. Az elkövetkezendő két hónap a vakáció, az utazások elsődleges időszaka. Ilyenkor még azok is előveszik a fényképezőgépet, aki egész évben szinte alig, legfeljebb egy-egy családi esemény során. |
Április - FM 156 |
Az éjszaka fényei - Fotózás kevés fény mellett A fényképezés térnyerése és fejlődése miatt már a XIX. században az érdeklődés középpontjába került a kevés fény melletti képek rögzítése. Azóta is az egyik legkalandosabb területnek számít ez a fotográfia területén. Bár az eszközök a másfél évszázad alatt olyan fejlődéses mentek keresztül, ami szinte elképzelhetetlen volt még akár 30 évvel ezelőtt is, mégis úgy gondolom, hogy pont a ma használatos technikai lehetőségek figyelembe vételével érdemes egy írás erejéig néhány fontos körülményre felhívni a figyelmet. |
Február - FM 154 |
Színek nélkül - A forma lényege Leszögezhetjük, hogy a természetes látványtól való elszakadás első, és egyik legfontosabb lépése a természetes színektől, színösszhatásoktól való elfordulás. Sokszor pedig azok teljes száműzése, és a semleges tónusokra való leegyszerűsítés. |
Január - FM 153 |
Flexibilitás - az én szememmel Mivel DSLR fronton is előbb-utóbb cserére fogok kényszerülni, a brigde-kamera váltás, vagy végleges elhagyás és flexibilis keresőjű DSLR-re való csere kérdését komoly dilemma előzte meg. |
Fotómozaik - 2010
November - FM 151 |
Vágni, vagy nem vágni? Ezt itt a nagy – szinte shakespeare-i – kérdés a fotográfia köreiben, még hozzá sarkalatos és sok vitára is okot adó. Az érvek és az ellenérvek amennyire elfogadhatók, annyira visszautasíthatók is, annak viszonyában, hogy éppen melyik tábor érvel a másik felé. |
Augusztus - FM 148 |
Digitális diavetítés A felvételtechnika átalakulásával a képek bemutatásának a módja is változik. A lehetőségek gombamód szaporodásával állunk szemben. Hol van már a hosszas előkészületekkel, lakás ideiglenes átrendezéssel járó diavetítések kora? |
Július - FM 147 |
Virtuális látószögnövelés A nagyon széles látószögű objektívekkel készült képek térérzetét is azonban tovább lehet növelni a 3:2 képarányból 16:9-re vágott képpel. Ahogy nő az oldalak hányadosa úgy érezzünk egyre szélesebbnek a teret, akár függőleges, akár vízszintes irányban. |
Június - FM 146 |
Honnan "fúj" a fény? A fotográfus szerszáma a leképező eszközei, képet rögzítő vászna a film, vagy a fényérzékelő lapka, festéke pedig a fény. Az összetett szó is ezt jelenti, fénnyel képezni (rajzolni, az idegen nyelvek szerint). |
Április - FM 144 |
Bemozdulni vagy bemozdítani? A fotográfia pedig valójában a pillanat művészete, azonban a legképtelenebb rövid idejű expozíciók mellett azzal az egyedülálló lehetőséggel is rendelkezik, hogy tetszőleges hosszúságú időfolyamatot képes egyetlen képbe sűríteni. |
Március - FM 143 |
Színes vagy fekete-fehér?/Macskaablak A színes filmről – több-kevesebb sikerrel – lehetett fekete-fehér nagyítást kreálni, fordítva viszont az eljárás nem működött. A mai, digitális korszakban látszatra megoldódott az egy géppel így is-úgy is fotózás problémája, a kétféle ábrázolási mód azonban egy dologban azonos hozzáállást követel meg. Téma örökké adódik, még ha nem is mindig az, amire fel vagyunk készülve. |
Február - FM 142 |
Nézőpont kérdése csupán... A pillanat varázsában a megismételhetetlenség a legerősebb tényező. Az igényes fotózás alapvető követelménye pedig a téma alapos átgondolása, aminek elsődleges szempontja a megfelelő nézőpont kiválasztása. |
Fotómozaik - 2009
Szeptember - FM 137 |
55 pillanat
Szarka Klára cikke a kiállításról. |
Augusztus - FM 136 |
55 pillanat Születésnapi kiállításom beharangozója. Csak illusztráció és információ! |
Június - FM 134 |
Tükrök vízei A víz nem csak elengedhetetlen forrása az életnek, hanem az egyik legsajátosabb tükre is a bennünket körülvevő világnak. Materiális megjelenése ellenére, különösen a fénnyel képzett sajátos szimbiózisából fakadóan, egyféle spirituális jelentése is van. |
Március - FM 131 |
"Hóhérok" akasztása A riport a magyar értelmező kéziszótár szerint jelentés, beszámoló valamilyen – leginkább közérdeklődésre számot tartó – eseményről. Az angolból és franciából honosított szó leginkább a sajtóval, a mindennapi hírekkel kapcsolatosan nyert általános értelmezést a köztudatban. Bizonyos értelemben azonban, például egy esküvői képsorozat is a riport kategóriába sorolható, csak jóval szűkebb kört érdekel, mint mondjuk egy politikus pofára esése. A kérdés az, hogy mennyire határozza meg a riport tartalmi értékét az, hogy mekkora a köz érdeklődése az irányában? |
Február - FM 130 |
Intim tánc Egy jó kép sok esetben nemcsak a tudatosan előre megtervezett munka eredménye, hanem legalább ugyanannyira a véletlenek szerencsés összejátszása is. Ettől a pillanat varázsának a művészete a fotográfia még a legstatikusabb témák esetében is. |
Fotómozaik - 2008
December - FM 128 |
Fényfüzér Egy utca szokványos képe sok mindentől megváltozhat. Az általánosnak vehető napszak- és időjárás változások mellett a különleges események, vagy egy-egy sajátságosan kialakult fényhelyzet mindig új arculatát mutathatja a nap, mint nap unalomig látott helyszíneknek. |
November - FM 127 |
Ha esik... „Májusi eső aranyat ér!” - tartja a közmondás, ám a sokoldalú fotográfus számára minden égi áldás kincset érhet egy-egy érdekes, vagy különleges képi hatás elérése szempontjából, év- vagy éppen napszaktól függetlenül. |
Szeptember - FM 125 |
A civilizált táj A civilizált területeket a természet köti össze - vagy fordítva, ebből a szempontból teljesen mindegy -, a lényeg az, hogy a táj olyan meghatározó képi fogalom, ami mindenki számára természetest jelent. |
Augusztus - FM 124 |
Fénykeresztezés A keresztutak mágikus, netán szakrális jelentősége régóta köztudott. Tolkien híres trilógiájában egy teljes fejezetet szentel egy a regény végkifejlete szempontjából döntő kereszteződésnek. A fekete mágia például úgy tartja, hogy a keresztutak a legalkalmasabbak a sötétség fejedelmével való találkozásra. |
Május - FM 121 |
Valóságon innen és színeken túl Egyet leszögezhetünk, a képek tartalmukat illetőleg az esetek döntő többségében a valóságot ábrázolják. Viszont megjelenésükben szinte sosem. Mit lehet ez alatt érteni – túl azon a banalitáson –, hogy a teret síkban kényszerülünk leképezni? |
Április - FM 120 |
Steiner Gábor: Fényképezés nagylátószöggel Részemről csak képillusztráció, de a cikket mindenképpen érdemes elolvasni! |
Március - FM 119 |
Ló helyett, avagy a híd is megteszi Lehet irigyelni a légifényképészeket, való igaz, úgy láthatják a világot, ahogy kevesen mások. |
Fotómozaik - 2007
December - FM 116 |
Dicsfény Egy kora decemberi vasárnap reggelén a feleségemnek az az ötlete támadt, hogy körülnéz a telkén. A mehetnék bennem is feltámadt, nem árt a mozgás se, meg hátha adódik valami! |
Szeptember - FM 113 |
Mitől lesz egy képsor sorozat?/Szeptember, a szarvas hava ...nem tartva elképzeléseimet szentenciának, megpróbálok valamiféle irányt felvázolni, ami alapján ki lehet kászálódni ebből homályosnak tűnő labirintusból... A szeptember az iskolásoknak nem csak a nyár végét jelenti, hanem a tanév kezdetét is, és bizony egyik nagyobb csapás ez a számukra, mint a másik. |
Augusztus - FM 112 |
Esti nagy S, telehold helyett Vörös holdfelkelte lázban égek. Főleg nyáron, mikor a kora estékre esik az időpontja, és izgalmas hangulatokat lehet megörökíteni. Összefényképezve a felkelő nagy, vörös korongot az esti város valamelyik látványos pontjával. Ez még ugyan nem sikerült nekem, de nem is tántorít vissza a próbálkozásoktól. |
Május - FM 111 |
Az ablakok rejtett világáról Csatangolsz egy kisváros régi negyedében. Évszázados, szűk utcák, fényesre kopott kövein. Cipőd kopogását fakó, mállott, mégis finoman szép falak verik vissza. A mából utazást teszel a tegnapba... |
Március - FM 107 |
A Műfajok útvesztőjében
A sorozatban Szarka Klára cikke: A táj (fény)képe |
Január - FM 105 |
"Szeretek a pillanatnyi helyzetekhez igazodni" Sulyok László fotóművész, a lap akkori állandó munkatársának interjúja
|